ゆめ芝居 それがしの申しますことひと通り・・・

igarashi.exblog.jp
ブログトップ

犬の十戒

最近、「犬の十戒」というものを知りました。
犬の、というより、犬を飼おうとしている人の、十戒かもしれません。
詩として感動的なので、転載してみます。


私は自分で飼ったことはありませんが、犬は大好きです。
猫か犬か、となったら、迷わず犬を選びます。

たとえば、私のカジュアル用カバンにつけたマスコットも犬です。
「勘平」と名前をつけています。
マスコットとしてぶら下げるにはちょっと大きい人形で、ペットボトル入れに入っています。
本当はビーグルが好きなのですが、彼はダックスフントです。
何年も前のこと、何かないかとおもちゃ屋で探したとき、「目が合った」というやつです。

また、私が読んで涙した小説のひとつに、「セント・メリーのリボン」稲見一良著 があります。
リトリバーがテーマの一編です。
ハードボイルド小説なんて言われると、手にとりにくい感じがあるかもしれませんが、愛犬家なら絶対一読すべきものですね。


今日の私の、犬に対する感覚は、子供の頃に出会ったある犬によってできたようです。
隣家の犬です。我が家との間のスペースに飼われていました。
ルリという、賢い犬でした。
隣家ばかりでなく、我が家にも愛されました。
私は、我が家の犬のような感じで、ご飯をやったり芸を教えたりしました。

ある時、ルリは私の見ている前で自動車にはねられました。
幸い、怪我はたいしたことはなく、何日か後にはまた元気になりました。
しかし、小父さんの呼ぶ声に応えて駆け出し、折から通りかかった車に巻き込まれ、その下で「キャンッ」と言って一回転したルリの姿。
その晩の、ハアハアと荒い息をしているルリを見守る両家のまなざしは、今でも思い出すことができます。


 =======================

 The Ten Commandments
  犬の十戒 (和訳はこちら)

1. My life is likely to last ten to fifteen years.
 Any separation from you will painful for me.
 Remember that before you buy me.

2. Give me time to understand what you want of me.

3. Place your trust in me- it's crucial to my Well-being.

4. Don't be angry at me for long and don't lock me up as punishment.
 You have your work your entertainment and your friends.
 I have only you.

5. Talk to me sometimes.
 Even if I don't understand your words,
 I understand your voice when it's speaking to me.

6. Be aware that however you treat me, I'll never forget it.

7. Remember before you hit me that l have teeth
 that could easily crush the bones of your hand
 but that I choose not to bite you.

8. Before you scold me for being uncooperative obstinate or lazy,
 ask yourself if something might be bothering me.
 Perhaps I'm not getting the right food
 or I've been out in the sun too long
 or my heart is getting
 old and weak.

9. Take care of me when I get old ; you, too, will grow old.

10. Go with me on difficult journeys.
 Never say, "I can't bear to watch it ."
 or " Let it happen in my absence."
 Everything is easier for me if you are there.
 Remember I love you.

  (Author Unknown) 作者不詳
[PR]
by 50TEMPEST | 2008-03-02 08:11 | 見て聞いて考えた